Koperta ze znakiem małpki.

urzadatum [dot] opole [dot] pl

Strona z projektami dofinansowanych z funduszy europejskich realizowane przez Miasto Opole
Strona z informacją o projektach dofinansowanych ze środków budżetu państwa
Strona główna elektronicznej platformy usług administracji publicznej
Strona Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miasta Opole
udostępniony zestaw kanałów informacyjnych RSS strony www.opole.pl
Tłumacz języka migowego
tekst łatwy do odczytania ETR
Droga w Borkach

Z Opola wzdłuż Odry do Naroku

Dla Turysty

Łatwa i niedługa wycieczka, doskonała na lato. Trasa biegnie z Opola wzdłuż obu brzegów Odry, której bliskość zapewnia lekkie orzeźwienie w upalne, letnie dni. Po drodze otwarte przestrzenie, rozległe widoki i zaciszne wioski, ale także kilka zabytków. Zobaczymy dwa pałace i dwa zabytkowe, drewniane kościoły. Przejedziemy także przez dawną stocznię rzeczną i starą cementownię. Miłośnicy letnich kąpieli będą mieli do nich aż dwie okazje – plaża i kąpielisko Balaton w Dobrzeniu Wielkim, albo opolska Silesia na sam koniec trasy.

Szczegółowa mapa trasy:

Długość trasy: 37,2 km / 30,7 km

Wycieczkę rozpoczynamy na rondzie przy ul. Nysy Łużyckiej i Książąt Opolskich. To ważny punkt komunikacyjny Opola i łatwo się tu dostać z różnych stron miasta. Jadąc na północ ul. Budowlanych, widzimy efekty inwestycji Opola w infrastrukturę rowerową. Od samego ronda aż za miasto biegnie wygodna, asfaltowa droga dla rowerów, która mija przemysłową dzielnicę Zakrzów. Jedziemy nią prosto ok. 2,5 km, mijamy rondo przy zjeździe na duży węzeł komunikacyjny przy obwodnicy miasta i „ślepą drogą” dojeżdżamy do stacji benzynowej, gdzie znajduje się przejazd podziemny na drugą jej stronę. My jednak skręcamy przed nim w lewo i jedziemy wzdłuż obwodnicy krętą dróżką, która tunelem przebija drogę dojazdową do skrzyżowania i dalej wjeżdża na most na Odrze.

Zjeżdżamy z mostu, przejeżdżamy pod nim i skręcamy w lewo. Jedziemy drogą techniczną wzdłuż obwodnicy miasta do pobliskiego węzła komunikacyjnego przy Hotelu „Słociak” i hali Makro. Tu skręcamy w prawo i przejeżdżamy drogą szutrową (czarny szlak rowerowy) pomiędzy hotelem a salonem samochodowym „Lellek”. Kilkaset metrów dalej dojeżdżamy do wału Polderu Żelazna i jedziemy nim do  miejscowości Żelazna. Tu jedziemy główną drogą - ul. Opolską przez całą wieś. Gdy skończą się zabudowania, przy ceglanym budynku parafii kościelnej z prawej strony, droga główna zakręca lekkim łukiem w lewo, a w prawo odchodzą dwie węższe drogi. My wybieramy środkową, zgodnie ze znakami wskazującymi czerwony szlak rowerowy, który prowadzi aż do śluzy w Chruścicach i do Naroka. Za chwilę kończy się asfalt i wjeżdżamy na trochę wyboistą, polną drogę, prowadzącą prosto do Niewodnik.

W Niewodnikach mijamy mały cmentarz i kiedy zaczyna się asfalt, dojeżdżamy do ul. Odrzańskiej. Tu skręcamy ostro w prawo. Na tym skrzyżowaniu możemy też pojechać prosto i dojechać do centrum wioski, gdzie znajduje się zabytkowy pałac z niewielkim parkiem. Kiedyś był tu hotel i klimatyczna restauracja. Obecnie prywatny właściciel nie udostępnia pałacu zwiedzającym i można go obejrzeć jedynie zza ogrodzenia. Po krótkim objeździe wokół Niewodnik wracamy z powrotem na ul. Odrzańską i wyjeżdżamy nią z wioski w kierunku Odry. To bardzo malowniczy fragment trasy. Wygodna, asfaltowa droga wije się serpentynami pośród ukwieconych łąk i drzew. Po drodze mijamy zarośnięty trzciną niewielki staw i docieramy do rozstaju dróg. W prawo skręca Szlak św. Rocha, którym możemy sobie skrócić naszą trasę, dojeżdżając przez most na śluzie do Dobrzenia Wielkiego. My jedziemy w lewo i dojeżdżamy do wału Odry, przy którym kończy się asfalt, a droga zakręca w lewo.

Przejeżdżamy obok kilku zabudowań wiejskich, przy których często pasą się krowy i wkrótce po prawej stronie ukazuje nam się malowniczy widok Odry z nadbrzeżnymi łąkami. Tutejsze łąki oraz wał nadrzeczny to siedlisko susłów, których nory dostrzeżemy z łatwością. Same zwierzęta niestety są bardzo płochliwe, więc trudno je spotkać. Jedziemy dalej polną drogą, która po kilkuset metrach biegnie groblą oddzielającą Odrę od Potoku Prószkowskiego i dojeżdżamy do asfaltowej drogi kończącej się w… Odrze. Kiedyś funkcjonował tu prom samochodowy przez rzekę. Stąd możemy jechać dalej prosto asfaltem, w stronę widocznego mostu nad śluzą w Chróścicach. Możemy też skręcić w lewo i dojechać do Naroku, w którym zobaczymy zabytkowy pałac i również zabytkowy Kościół św. Floriana z ciekawą drewnianą rzeźbą Chrystusa na Krzyżu. W tutejszym sklepie możemy też uzupełnić napoje. Opis jak dojechać – poniżej.

Śluza na Odrze w Chróścicach / Naroku to najdalszy punkt naszej wycieczki. Mostem przedostajemy się na drugą stronę Odry i wracamy do Opola. Jedziemy w prawo asfaltową szosą w kierunku Chróścic i po ok. 2 km skręcamy ostro w prawo. Czterysta metrów dalej, na rozwidleniu skręcamy w prawo, dojeżdżamy do zabudowań przysiółka Ostrówek i przejeżdżamy przez niego zakolem wzdłuż Odry. Tuż za wioską mamy świetną okazję do dłuższego odpoczynku. To łowisko i smażalnia ryb Ostrówek. Podawane ryby możemy złowić sami lub zamówić już złowione. Pyszny i lekki posiłek w ładnym otoczeniu na pewno przyda się przed dalszą trasą. Dalej droga prowadzi obok oczyszczalni ścieków, za którą na rozwidleniu skręcamy w prawo i krętą drogą dojeżdżamy do Dobrzenia Wielkiego.

W Dobrzeniu możemy pojechać na Kąpielisko Balaton, odwiedzając po drodze zabytkowy, drewniany Kościół Św. Rocha – opis dojazdu poniżej. Jeśli jednak wolimy jechać prosto do Opola, wjeżdżamy na wał nad Odrą. Roztacza się z niego ładny widok na zakola Odry, a stojące na nim ławeczki zachęcają do przystanku. Na nadodrzańskich błoniach rozłożył się niewielki park, w którym często odbywają się koncerty i festyny. Tuż obok jest plenerowa siłownia.

Jadąc w stronę Opola wygodną, asfaltową ścieżką rowerową, po drodze przejeżdżamy przez dawną stocznię remontową. Kiedyś remontowano tu rzeczne barki, statki wycieczkowe i jachty. Dzisiaj to malownicza rupieciarnia. Po lewej stronie towarzyszy nam potężna bryła Elektrowni Opole z ogromnymi chłodniami kominowymi pomalowanymi, jak na miasto muzyki przystało, w pięciolinie z nutami. Za stocznią przejeżdżamy przez Dobrzeń Mały, gdzie mijamy prawie stuletnie, murowane zagrody wiejskie. Na wale nad Odrą mijamy kolejne ławeczki, z których roztacza się kolejny ładny widok na Odrę i wpadającą do niej rzeczkę. Szczególnie ładne miejsce o zachodzie słońca. Kawałek dalej kończy się wioska i zaczyna betonowy mur przeciwpowodziowy. Przejeżdżamy na jego drugą stronę przez przejazd oznaczony „DM 2” i mijając Elektrownię Opole, dojeżdżamy do Borków.

W Borkach, gdy skończy się mur przeciwpowodziowy, skręcamy łagodnie w prawo, w ul. Wałową i 50 m dalej wjeżdżamy w prawo na wał. Z wału zjeżdżamy 400 m dalej, przy kapliczce i dalej poruszamy się ul. Ochronną, a gdy się skończy, skręcamy w lewo, w ul. Broniewskiego. Mijając fermy kurze, dojeżdżamy do obwodnicy Czarnowąsów, której równolegle towarzyszy linia kolejowa. Jedziemy gruntową drogą obok obwodnicy, pokonując trzy niewielkie wzniesienia. Zawracamy pod wiaduktem drogowym, od razu skręcamy w prawo pod wiaduktem kolejowym i jadąc cały czas prosto, dojeżdżamy do dużego skrzyżowania ze światłami w Czarnowąsach.

Skręcamy w prawo i ścieżką rowerową wzdłuż ul. Jagiełły docieramy do centrum Czarnowąsów, gdzie znajduje się Kościół Bożego Ciała i Klasztor Norbertanek. Jadąc dalej ścieżką rowerową wzdłuż głównej ul. Jagiełły, wjeżdżamy na wzniesienie, gdzie przy zadrzewionym cmentarzu stoi drewniany Kościół Św. Anny. Tutaj możemy skrócić trasę jadąc 1 km prosto do ul. Budowlanych i dalej do centrum. My jednak tuż za kościołem przekraczamy ulicę przejazdem rowerowym i od razu skręcamy w lewo, w ul. Mikołaja, która prowadzi nas do dawnej Cementowni Wróblin. Opole i okolice były kiedyś centrum przemysłu cementowego w Europie. Spośród 9 istniejących tu przed II Wojną Światową cementowni do dziś funkcjonuje tylko jedna. Zachowały się budynki czterech kolejnych, w tym Wróblina.

Ulica Mikołaja objeżdża cementownię dookoła i kończy się na ul. Krzanowickiej, gdzie skręcamy w prawo. Jedziemy ścieżką rowerową po lewej stronie ulicy, mijając Kamionkę Wróblin. Przejeżdżamy przez dzielnicę Krzanowice i docieramy do dużej stacji benzynowej Oktan, za którą znajduje się skrzyżowanie ze światłami przy obwodnicy miasta. Przekraczamy obwodnicę i jedziemy prosto, pod górkę, ok. 1 km ścieżką rowerową wzdłuż ul. Luboszyckiej do Kamionki Silesia, gdzie możemy się ochłodzić na zakończenie wycieczki. Jadąc dalej prosto ścieżką rowerową, mijamy kamieniołom Odra II, za nim ogródki działkowe i docieramy do Osiedla Chabry. Na rondzie skręcamy w prawo, przejeżdżamy tunelem pod linią kolejową i jedziemy ścieżką rowerową drugą częścią ul. Luboszyckiej. Tuż za kolejnymi torami kolejowymi skręcamy w prawo i ścieżką wzdłuż torów kolejowych dojeżdżamy do naszego początku i końca wycieczki – ronda przy ul. Nysy Łużyckiej i Książąt Opolskich.

Objazd wokół Niewodnik

Wjeżdżając polną drogą do Niewodnik, skręcamy w lewo, w ul. Odrzańską. Mijamy po prawej stronie pałac z kameralnym parkiem i docieramy do głównej ul. Opolskiej. Skręcamy w prawo i 100 m dalej w drugą w prawo ul. Wiejską. Przejeżdżamy drugą stroną parku, tuż za nim skręcamy w prawo, w ul. Zamkową, za zakrętem znów w prawo, w ul. Kasztanową i wracamy z powrotem na ul. Odrzańską, zamykając pętlę wokół wioski.

Skrót przez śluzę w Dobrzeniu

Całkowita długość trasy 30,7 kZa Niewodnikami, na rozstaju dróg skręcamy w prawo, zgodnie ze znakiem wskazującym Szlak św. Rocha. Na następnym rozwidleniu zjeżdżamy łagodnie w lewo i docieramy do śluzy na Odrze w Dobrzeniu Wielkim. Przeprowadzamy ostrożnie rower na drugą stronę i docieramy do trasy głównej wzdłuż Odry.

Objazd wokół Naroku

Kiedy, jadąc polną drogą z Niewodnik wzdłuż Odry, skrzyżujemy się z asfaltową drogą kończącą się przy w Odrze, przy dawnej przeprawie promowej, skręcamy w lewo i docieramy do Naroku. Jedziemy cały czas prosto Aleją Lipową, by potem skręcić w prawo, w ul. Boczną, którą dojedziemy do głównej ul. Wiejskiej. Skręcamy w prawo i przejeżdżamy przez centrum wioski, mijając pałac i zabytkowy Kościół św. Floriana. Kiedy droga główna skręca w lewo, my jedziemy prosto ul. Brzozową, którą wyjeżdżamy z wioski. Gdy wjedziemy w niewielki zagajnik, na rozwidleniu skręcamy w prawo i dojeżdżamy do śluzy w Chróścicach / Naroku, wracając na trasę główną.

Do Kąpieliska Balaton w Dobrzeniu Wielkim

Dojeżdżamy polną drogą do Dobrzenia w miejscu gdzie droga styka się z wałem nad Odrą. Skręcamy przy nim w lewo, w ul. ks. Fiecka, która po dwóch zakrętach dojeżdża do głównej ul. Opolskiej. Skręcamy w lewo i jadąc 2 km ścieżką rowerową wzdłuż głównej ulicy, dojeżdżamy do drewnianego Kościoła Św. Rocha. Pięćdziesiąt metrów przed nim, w prawo odchodzi ul. Dworcowa, która prowadzi w stronę Kąpieliska Balaton. Jedziemy nią 250 m skręcamy w lewo, przejeżdżamy mostkiem nad torami i jesteśmy na kąpielisku. Powrót na trasę główną tą samą drogą.

Autorem trasy jest Przemysław Supernak – podróżnik, bloger podróżniczy, pasjonat wycieczek rowerowych, organizator wypraw i współtwórca Opolskiego Festiwalu Podróżniczego. Rodowity Opolanin zafascynowany nie tylko dalekimi krajami, ale również swoim rodzinnym miastem i regionem. Mimo, iż poznał niejedno piękne miejsce na świecie, w którym wielu chciałoby się osiedlić, od urodzenia mieszka w Opolu, podkreślając, że to dla niego najlepsze miejsce do życia. Prowadzi w mediach społecznościowych fan page podróżniczo-turystyczny SuperGlob: www.facebook.com/superglob1