Koperta ze znakiem małpki.

urzadatum [dot] opole [dot] pl

Strona z projektami dofinansowanych z funduszy europejskich realizowane przez Miasto Opole
Strona z informacją o projektach dofinansowanych ze środków budżetu państwa
Strona główna elektronicznej platformy usług administracji publicznej
Strona Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miasta Opole
udostępniony zestaw kanałów informacyjnych RSS strony www.opole.pl
Tłumacz języka migowego
tekst łatwy do odczytania ETR
Miasto
Kultura

Nurdle, fusy i ubrania martwych Europejczyków (Wystawa w GSW)

Diana Lelonek, Bocian, święty ptak, 2022, fot. Tomasz Koszewnik

Nowa wystawa czasowa w Galerii Sztuki Współczesnej w Opolu w artystyczny sposób porusza ważny temat odpadów, nadprodukcji i społecznych nawyków. Wystawa stanowi doskonały przykład zaangażowania sztuki w kwestie społeczne, gospodarcze i polityczne współczesnego świata.

Temat wystawy
Specyficzny tytuł zdradza całość tematyczną wystawy, która niewątpliwie odnosi się do problemów, z którymi mierzymy się wszyscy, często nie zdając sobie z tego sprawy. Ekspozycja dotyka problemu odpadów i nadmiernego konsumpcjonizmu. To punkt wyjścia do postawienia pytań o nasze praktyki konsumenckie, pragnienia i o to, jak użytkujemy przedmioty.
Jeszcze w latach 50. i 60., wiodącym modelem konsumenckim było to, by posiadaną rzecz użytkować do końca życia lub mieć łatwość jej naprawienia – mówi kurator wystawy Łukasz Kropiowski.Dziś, w dobie plastiku, zostaliśmy zwyczajnie nauczeni jednorazowości, bo gigantyczne kampanie wpoiły nam, że ten model jest nowoczesny i pożądany.
Jednak ten model, zdecydowanie nie służy środowisku, a jego konsekwencje mają wymiar globalny i długoterminowy. Kwestie te wyjaśniają hasła składające się na tytuł ekspozycji.
 

Tomasz Mróz, Głowa, 2025, fot. Tomasz Koszewnik
Tomasz Mróz, Głowa, 2025, fot. Tomasz Koszewnik 


Nurdle
To niewielkie plastikowe kulki – granulat używany przy produkcji przedmiotów z tworzyw sztucznych. Nazwane zostały najgorszym toksycznym odpadem. Produkowane są w ogromnej ilości, a każdy transport tego półfabrykatu to ładunek zawierający tryliony sztuk. W tytule nurdle odnoszą się do skali kryzysu odpadowego i bezprecedensowej nadprodukcji.

Fusy
Odsyłają do wszelkiego rodzaju nieczystości, które reprezentują to wszystko, co nieuchronnie się wokół nas zbiera, gromadzi i nawarstwia: kurz na meblach, „koty” w kątach, rupiecie w szufladach. To aspekt odpadów mniej globalny, a bardziej osobisty. Fusy odsyłają też do naszego domowego „kolekcjonerstwa” rzeczy, które trudno nam wyrzucić z powodów sentymentalnych.
 

Weronika Wysocka, Tam, gdzie kończą się wszystkie problemy, 2018, fot. Tomasz Koszewnik
Weronika Wysocka, Tam, gdzie kończą się wszystkie problemy, 2018, fot. Tomasz Koszewnik



Ubrania martwych Europejczyków
To potoczna nazwa, jaką w Ghanie i Tanzanii określają swój towar ludzie trudniący się sprzedażą używanej odzieży docierającej do Afryki z Europy. Wynika ona ze zdziwienia faktem, że ubrania w dobrym stanie są wyrzucane. Termin odsyła do zagadnienia hiperkonsumpcji, jej nawyków i standardów (szybka moda, zaplanowana żywotność towaru) oraz „toksycznego kolonializmu”, czyli przerzucania odpadów z krajów Globalnej Północy do biedniejszych rejonów świata.
 

Tomasz Mróz, Głowa, 2025, fot. Tomasz Koszewnik
Tomasz Mróz, Głowa, 2025, fot. Tomasz Koszewnik 


Wystawa zbiorowa
Na wystawie zobaczymy prace: Mateusza Choróbskiego, Pawła Czekańskiego, Wojciecha Gilewicza, Jerzego Kosałki, Agnieszki Kurant, Diany Lelonek, Tomasza Mroza, Dominiki Olszowy, Anny Stiller i Weroniki Wysockiej.
Do projektu zostało zaproszonych wielu artystów, a każdy z nich indywidualnie podchodzi do tematu, dzięki czemu wystawa jest różnorodna, a spojrzenie na to zagadnienie jest jak najszersze – wyjaśnia Łukasz Kropiowski. – Różnorodność przejawia się w formach i technikach – na wystawie zobaczymy instalacje wideo, rzeźby, obiekty plenerowe w fosie Galerii, projekcje filmowe i wideo performance – dodaje.
Ta różnorodność tworzy wielowymiarową ekspozycję, zachęcając mieszkańców do poznania ważnych treści, wyrażonych za pomocą sztuki współczesnej. A oprócz zagadnień związanych z nadprodukcją, w ramach wystawy pojawią się również odniesienia do alternatywnych praktyk, które promują odpowiedzialność środowiskową oraz troskę o drugiego człowieka. Między innymi odbędą się „wymianki”, czyli wydarzenia, podczas których będzie można wymienić ubrania w dobrym stanie z innymi użytkownikami, dając tym samym drugie życie niepotrzebnym przedmiotom, będąc w zgodzie z zasadami zero waste.
 

Diana Lelonek, Śmiecioroślina I / Śmiecioroślina III, 2022, fot. Tomasz Koszewnik
Diana Lelonek, Śmiecioroślina I / Śmiecioroślina III, 2022, fot. Tomasz Koszewnik


Nowe spojrzenie na stare nawyki
Wystawa Nurdle, fusy i ubrania martwych Europejczyków to nie tylko prezentacja sztuki, ale też zaproszenie do refleksji nad własnymi wyborami i odpowiedzialnością za świat, w którym żyjemy. To okazja, by zatrzymać się w biegu, spojrzeć krytycznie na codzienne nawyki i dostrzec ich konsekwencje – zarówno te lokalne jak i globalne. Galeria Sztuki Współczesnej zaprasza, by poprzez kontakt ze sztuką rozpocząć rozmowę o zmianie, która może zacząć się od prostego gestu, jakim jest świadomy wybór.

Opracowała Magdalena Starczewska
 

Dane kontaktowe
Urząd Miasta Opola
ul. Rynek 1A
45-015 Opole
77 45 11 800
urzad [at] um.opole.pl
Lokalizacja