Koperta ze znakiem małpki.

urzadatum [dot] opole [dot] pl

Strona z projektami dofinansowanych z funduszy europejskich realizowane przez Miasto Opole
Strona z informacją o projektach dofinansowanych ze środków budżetu państwa
Strona główna elektronicznej platformy usług administracji publicznej
Strona Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miasta Opole
udostępniony zestaw kanałów informacyjnych RSS strony www.opole.pl
Tłumacz języka migowego
tekst łatwy do odczytania ETR

Taxi

Dla Mieszkańca
Osoba kierująca samochodem

W Opolu funkcjonuje około 870 licencjonowanych taksówek, które realizują swoje przewozy indywidualnie lub w ramach korporacji taksówkowych albo na podstawie aplikacji. 

Od dnia 24 lipca 2024 r. na podstawie uchwał Rady Miasta Opola został zniesiony podział Miasta Opola na 2 strefy taxi oraz uchylono uchwałę wprowadzającą ceny maksymalne na usługi taxi. 

Oznacza to, że każdy taksówkarz ma dowolność w ustalaniu ceny opłaty początkowej za wynajęcie taksówki i dojazd do klienta oraz opłaty za przejechanie 1 km, a także za godzinę postoju. Jednak w taksówce, w miejscu widocznym z zewnątrz i wewnątrz pojazdu musi być wywieszony podstawowy cennik opłat za przewóz taksówką. 

Taki obowiązek wynika z nadal obowiązującej na terenie miasta uchwały nr XIV/220/19 Rady Miasta Opola z dnia 4 lipca 2019 r. w sprawie przepisów porządkowych związanych z przewozem osób i bagażu taksówkami osobowymi na terenie miasta Opola. Otworzy się w nowym okniewww.prawomiejscowe.um.opole.pl/UrzadMiastaOpola/document/8433/Uchwa

Powyższy obowiązek wynika z zapisów § 5a ww. uchwały, który brzmi następująco:
„1. Kierowca jest zobowiązany do zamieszczania w trakcie oczekiwania na postoju i realizacji kursów, w miejscu widocznym dla klienta zarówno wewnątrz jak i z zewnątrz, po prawej stronie taksówki informacji o opłacie za przejechanie 1 km oraz opłacie początkowej i za godzinę postoju, obowiązujących w każdej strefie taryfowej.
2. Kierowca jest obowiązany posiadać i udostępniać na każde żądanie pasażera szczegółowy cennik opłat zawierający przynajmniej informacje, o których mowa w ust. 1.”  

Każdy taksówkarz świadczący usługi musi spełniać ww. wymogi. Jest to szczególnie ważne, w przypadku taksówkarzy, którzy opłaty za swoje usługi naliczają opłaty na podstawie wskazań urządzenia zwanego taksometrem. W ich przypadku o dokładnej cenie za przejazd pasażer dowiaduje się dopiero po zakończeniu kursu (o ile nie umówił się na konkretną cenę za przejazd, co często ma miejsce w przypadku dłuższych kursów poza granice miasta). 

W przypadku taksówkarzy wykonujących przewozy na podstawie aplikacji mobilnych (np. Bolt, Uber, FreeNow czy Lider) nie rozliczają się oni z klientem na podstawie wskazań taksometru, ale pasażer wybierając przewóz w każdej z tych aplikacji, z góry zna dokładną cenę przejazdu, a opłata jest pobierana już w momencie zamówienia taksówki. Także w takiej aplikacji klient ma udostępniony paragon fiskalny potwierdzający wykonanie usługi przewozu taksówką.  

Niezależnie od wyboru rodzaju naliczania opłat w danej taksówce, na terenie Miasta Opola obowiązują dokładnie takie same przepisy porządkowe przyjęte ww. uchwałą Rady Miasta Opola.        

Dane kontaktowe
Wydział Transportu i Zarządzania Ruchem
ul. Piastowska 17
45-082 Opole
77 44 38 739
wt [at] um.opole.pl
Lokalizacja