Taxi

W Opolu funkcjonuje około 870 licencjonowanych taksówek, które realizują swoje przewozy indywidualnie lub w ramach korporacji taksówkowych albo na podstawie aplikacji.
Od dnia 24 lipca 2024 r. na podstawie uchwał Rady Miasta Opola został zniesiony podział Miasta Opola na 2 strefy taxi oraz uchylono uchwałę wprowadzającą ceny maksymalne na usługi taxi.
Oznacza to, że każdy taksówkarz ma dowolność w ustalaniu ceny opłaty początkowej za wynajęcie taksówki i dojazd do klienta oraz opłaty za przejechanie 1 km, a także za godzinę postoju. Jednak w taksówce, w miejscu widocznym z zewnątrz i wewnątrz pojazdu musi być wywieszony podstawowy cennik opłat za przewóz taksówką.
Taki obowiązek wynika z nadal obowiązującej na terenie miasta uchwały nr XIV/220/19 Rady Miasta Opola z dnia 4 lipca 2019 r. w sprawie przepisów porządkowych związanych z przewozem osób i bagażu taksówkami osobowymi na terenie miasta Opola. Otworzy się w nowym okniewww.prawomiejscowe.um.opole.pl/UrzadMiastaOpola/document/8433/Uchwa
Powyższy obowiązek wynika z zapisów § 5a ww. uchwały, który brzmi następująco:
„1. Kierowca jest zobowiązany do zamieszczania w trakcie oczekiwania na postoju i realizacji kursów, w miejscu widocznym dla klienta zarówno wewnątrz jak i z zewnątrz, po prawej stronie taksówki informacji o opłacie za przejechanie 1 km oraz opłacie początkowej i za godzinę postoju, obowiązujących w każdej strefie taryfowej.
2. Kierowca jest obowiązany posiadać i udostępniać na każde żądanie pasażera szczegółowy cennik opłat zawierający przynajmniej informacje, o których mowa w ust. 1.”
Każdy taksówkarz świadczący usługi musi spełniać ww. wymogi. Jest to szczególnie ważne, w przypadku taksówkarzy, którzy opłaty za swoje usługi naliczają opłaty na podstawie wskazań urządzenia zwanego taksometrem. W ich przypadku o dokładnej cenie za przejazd pasażer dowiaduje się dopiero po zakończeniu kursu (o ile nie umówił się na konkretną cenę za przejazd, co często ma miejsce w przypadku dłuższych kursów poza granice miasta).
W przypadku taksówkarzy wykonujących przewozy na podstawie aplikacji mobilnych (np. Bolt, Uber, FreeNow czy Lider) nie rozliczają się oni z klientem na podstawie wskazań taksometru, ale pasażer wybierając przewóz w każdej z tych aplikacji, z góry zna dokładną cenę przejazdu, a opłata jest pobierana już w momencie zamówienia taksówki. Także w takiej aplikacji klient ma udostępniony paragon fiskalny potwierdzający wykonanie usługi przewozu taksówką.
Niezależnie od wyboru rodzaju naliczania opłat w danej taksówce, na terenie Miasta Opola obowiązują dokładnie takie same przepisy porządkowe przyjęte ww. uchwałą Rady Miasta Opola.