Stadion w Opolu jest już gotowy (Galeria zdjęć)
Stadion Opolski to światowa perełka architektury sportowej, o której rozpisują się wszystkie media. Łączy innowacyjne technologie, ekologiczne rozwiązania oraz wysoki komfort użytkowania. Obiekt dla 11 500 widzów już wiosną przyszłego roku stanie się symbolem nowoczesności i dumą regionu.
Kluczowe etapy inwestycji
14 grudnia 2021 roku podpisano umowę na budowę Stadionu Opolskiego. Jeszcze przed świętami plac budowy przekazano generalnemu wykonawcy, firmie MIRBUD S.A. Kolejne dwa miesiące trwały przygotowania i prace projektowe, aby jak najlepiej rozpocząć realizację inwestycji. Wyjątkowym dniem w historii budowy był 2 czerwca 2022 roku. Z udziałem władz PZPN wmurowano kamień węgielny, co symbolicznie zainaugurowało budowę Stadionu Opolskiego.
– To, co teraz robimy, to wielki krok, aby wrócić do czasów, gdy nasz klub występował w najwyższej klasie rozgrywkowej. Nie ma dobrego klubu bez dobrego zaplecza. Chcemy, aby nowy obiekt był dumą całego regionu – mówił prezydent Opola, Arkadiusz Wiśniewski.
– Trzymam kciuki za ten projekt i mam nadzieję, że będzie to sportowa wizytówka nie tylko miasta, ale i całego regionu – podkreślał prezes PZPN, Cezary Kulesza.
W sierpniu rozpoczęto montaż elementów prefabrykowanych – na placu budowy pojawiło się ponad 120 słupów oraz 594 elementy trybun. Następnego roku w kwietniu zobaczyliśmy już obrys korony obiektu. W kolejnym etapie ruszyła instalacja metalowej konstrukcji dachu, a po wakacjach rozpoczęto montaż zadaszenia trybun. Na początku tego roku budowa weszła w decydującą fazę. W lutym rozpoczęto prace nad najważniejszym elementem – murawą.
Zakończenie prac nastąpiło w grudniu 2024 roku, natomiast uroczyste otwarcie Stadionu Opolskiego szykuje się w marcu przyszłego roku.
Pierwszy Zielony Stadion w Polsce
Projekt stadionu uwzględnia wykorzystanie odnawialnych źródeł energii, takich jak: panele fotowoltaiczne o mocy 280 kW zamontowane na dachu od strony zachodniej, wschodniej i południowej, pompy ciepła do ogrzewania pomieszczeń klubowych i agregaty z funkcją kogeneracji, które jednocześnie wytwarzają energię elektryczną i cieplną.
– Jesteśmy dumni, że większość energii potrzebnej do zasilania stadionu będzie pochodziła z odnawialnych źródeł, co pozwoli znacząco ograniczyć koszty jego utrzymania – podkreśla prezes Zakładu Komunalnego, Patryk Stasiak.
Kluczowym elementem ekologicznym stadionu są zbiorniki retencyjne na wodę deszczową o pojemności 400 m³, zlokalizowane pod wschodnią trybuną. Nawodnią murawę i zieleń wokół stadionu, a deszczówka wykorzystana zostanie do spłukiwania toalet, co ograniczy zużycie wody z sieci miejskiej. Dzięki studni głębinowej obiekt nie będzie zagrożony nawet podczas suszy.
Sektor rodzinny, VIP i MŁYN
Projekt stadionu przewiduje pełne zadaszenie trybun. Widownia została podniesiona na wysokość 1,5-1,8 metra ponad murawę, co gwarantuje doskonałą widoczność z każdego miejsca. Wysokość trybun wynosi 9,5 metra, a kolorystyka siedzisk nawiązuje do barw klubowych Odry. Pod trybunami znajdują się pomieszczenia techniczne, gospodarcze, punkty gastronomiczne oraz toalety, co dodatkowo zwiększa wygodę korzystania z obiektu. Stadion przewiduje specjalne sektory, dostosowane do różnych grup kibiców. Unikalnie zlokalizowany sektor rodzinny, naprzeciwko sektora VIP, mogący pomieścić 1210 osób. A dla najwierniejszych fanów Odry powstał tzw. „MŁYN”, mieszczący 2856 osób.
Na równi z Realem i Juventusem
Stadion wyróżnia się także zastosowaniem nowoczesnych technologii. Jest jedynym obiektem sportowym w Europie Środkowo-Wschodniej z profesjonalnym systemem nagłośnienia marki BOSE. Podobne rozwiązania zastosowano na stadionach takich gigantów, jak Real Madryt, FC Porto czy Juventus Turyn. Oświetlenie LED o mocy 2000 luxów umożliwia transmisje w jakości Full HD i 4K, a ekrany LED w technologii P 2.8 gwarantują doskonałą widoczność treści multimedialnych. I wreszcie system zarządzania BMS, który optymalizuje zużycie energii i mediów, zapewniając efektywne działanie stadionu.
Stadion klasy Ligi Mistrzów
Dom dla Odry Opole spełni wymogi III kategorii UEFA, co umożliwi rozgrywanie na nim meczów eliminacyjnych Ligi Mistrzów oraz Ligi Europy. Do dyspozycji klubu będzie nowoczesne zaplecze dla piłkarzy, sześć szatni o łącznej powierzchni 189,6 m², pomieszczenia do rozgrzewki, odnowy biologicznej oraz siłownia. W budynku klubowym znajdziemy strefę VIP ze skyboxami oraz sale konferencyjne na pierwszym piętrze. Drugie piętro to głównie przestrzeń dla mediów o powierzchni 125 m², oferującą 99 miejsc, aż 36 stanowisk komentatorskich, 3 boksy oraz 2 studia TV.
Miliony już wiedzą
Jeszcze przed otwarciem obiektu w mediach pojawiło się 860 publikacji na temat Stadionu. Materiały dotarły do ponad 6 mln odbiorców i wygenerowały ekwiwalent reklamowy na poziomie 1,9 mln zł. O stadionie pisały i mówiły najbardziej opiniotwórcze media w kraju, na czele z Przeglądem Sportowym, portalem Weszło, serwisem Sportowy24, należącym do Polska Press i Onetem. O stadionie pisały także dziesiątki lokalnych i regionalnych tytułów. Pozostaje nam teraz czekać już na pierwszy gwizdek.
Denis Kokott
Zdjęcia: arch. Stadion Opolski
