Koperta ze znakiem małpki.

urzadatum [dot] opole [dot] pl

Strona z projektami dofinansowanych z funduszy europejskich realizowane przez Miasto Opole
Strona z informacją o projektach dofinansowanych ze środków budżetu państwa
Strona główna elektronicznej platformy usług administracji publicznej
Strona Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miasta Opole
udostępniony zestaw kanałów informacyjnych RSS strony www.opole.pl
Tłumacz języka migowego
tekst łatwy do odczytania ETR
Miasto
Kultura

Opolskie Judaica (Historia)

 W budynku Starej synagogi mieści się obecnie siedziba TVP Opole

Pierwsi Żydzi pojawili się w opolskim grodzie prawdopodobnie jeszcze przed lokacją miasta w 1217 roku. Na przestrzeni wieków ich los splatał się z życiem Opola i jego mieszkańców. Okresy tolerancji i prosperity gospodarczej były przerywane czasami pogromów i wygnania. Jedno jest pewne, społeczność żydowska bardzo mocno przyczyniła się do rozwoju naszego miasta.

Początki osadnictwa
Pierwsza, spisana informacja o obecności Żydów w Opolu pochodzi z 1349 roku i dotyczy pogromu, którego ofiarą padli zapewne nieliczni wtedy mieszkańcy miasta wyznania mojżeszowego. W kolejnych latach Żydów w Opolu przybywało, czego dowodem są dokumenty i przywileje wydawane dla nich przez władców opolskich. Ich główne skupisko w średniowiecznym Opolu mieściło się przy dzisiejszej ulicy Świętego Wojciecha, która od XV wieku była nazywana w źródłach „Judengase”. Przy tej ulicy znajdowała się także szkoła żydowska i prawdopodobnie dom modlitewny. W połowie XVI wieku liczbę opolskich Żydów szacowano na 100 osób, co stanowiło tylko około 5% ogółu mieszkańców. Trudnili się oni głównie handlem i rzemiosłem, byli między innymi pierwszymi szklarzami w mieście.

Edykty antyżydowskie
W 1563 roku Cesarz Ferdynand I wydał dokument, w którym zakazywał Żydom osiedlania się w Opolu i okolicach, a tym, którzy posiadali tu już swoje domy nakazywał ich sprzedaż w ciągu 12 miesięcy. W tamtym czasie głównym centrum osadnictwa żydowskiego na Górnym Śląsku stała się Biała Prudnicka, gdzie znajdowała się siedziba gminy. Odsetek mieszkańców wyznania mojżeszowego w samym Opolu spadł do około 1%.

Rozkwit społeczności żydowskiej
Od momentu wydania w 1812 roku edyktu o równouprawnieniu ludności żydowskiej z innymi obywatelami Prus, Żydzi uzyskali prawo do swobodnego osiedlania się, włącznie z prawem do zakupu ziemi i nieruchomości. W tym czasie opolska społeczność żydowska zdecydowała się usamodzielnić od gminy w Białej Prudnickiej, czego dowodem stała się budowa własnego cmentarza, który powstał w Nowej Wsi Królewskiej. Nie stać jej jednak było na budowę własnej synagogi. Żydzi wynajmowali w celach modlitewnych pomieszczenia w domach prywatnych oraz przez pewien czas w dawnym klasztorze franciszkanów.

Synagoga w Opolu
Fot. Muzeum Śląska Opolskiego/ koloryzacja: Jacek Kucharczyk
Monumentalna Nowa synagoga spłonęła w czase Nocy Kryształowej w 1938 roku.

 Samodzielna gmina żydowska
Po ustanowieniu Opola stolicą rejencji, liczba Żydów zamieszkujących miasto stale wzrastała i w 1831 roku przekroczyła 300 osób. Społeczność ta doczekała się synagogi przy ulicy Szpitalnej, której poświęcenie nastąpiło w 1841 roku. Środki na jej budowę pochodziły ze zbiórek i darowizn. Budynek ten szczęśliwie przetrwał do naszych czasów i dziś mieści się w nim opolski oddział TVP. Potencjał ekonomiczny gminy żydowskiej szybko wzrastał. W II połowie XIX wieku wśród 217 najbogatszych opolan było 34 Żydów. Należeli do nich między innymi właściciele browarów i fabryk: Friedländerowie, Pringsheimowie, Münzerowie, Opplerowie. W połowie XIX wieku ogłoszono konkurs na stanowisko rabina w Opolu. Wygrał go Adolf Wiener, który w opolskim gimnazjum uczył hebrajskiego. Jego staraniem rozpoczęła się budowa nowej synagogi, przy obecnej ulicy Piastowskiej, której budowę dokończono w 1897 roku, już po śmierci zasłużonego rabina.

Sławny Leo Baeck
Po Wienerze rabinem opolskiej gminy żydowskiej został Leo Baeck, który stał się wkrótce liderem liberalnego judaizmu, znanym w całym ówczesnym świecie. Rabin przebywał w Opolu do 1907 roku i w tym czasie napisał i opublikował najbardziej znane swoje dzieło „Istotę Judaizmu”. Po wyjeździe z Opola Beaeck został prezesem Związku Niemieckich Żydów i reprezentował społeczność na arenie międzynarodowej. Przeżył wojnę, pomimo osadzenia w obozie w Terezinie. Zmarł w Londynie w 1956 roku.

Leo Baeck
Rabin Leo Baeck stał się znany w całym żydowskim świecie.
Fot. The Leo Baeck Foundation

Zagłada opolskich Żydów
Dojście Hitlera do władzy zmieniło sytuację Żydów w Opolu, podobnie jak w całych Niemczech. Z powodu represji wielu opolskich Żydów zdecydowało się na wyjazd z Opola, głównie do Jerozolimy. W nocy z 10 na 11 listopada 1938 r. bojówki SS i SA wdarły się do mieszkania rabina Hansa Hirschberga, wyciągając go na ulice w samej koszuli i prowadząc pod synagogę przy obecnej ulicy Piastowskiej. Tam przerażonemu rabinowy wręczono kanister z benzyną i zmuszono go do podpalenia świątyni, która doszczętnie spłonęła. W tym czacie trwała dewastacja mienia żydowskiego w całym mieście. Po „Nocy Kryształowej” deportowano do obozu Buchenwald 700 Żydów. Ostateczna eksterminacja społeczności żydowskiej rozpoczęła się w Opolu w lipcu 1942 roku. Przy ulicy Ozimskiej utworzono obóz przejściowy, skąd wysyłano Żydów do getta w Terezinie, a następnie do obozów koncentracyjnych. Końca wojny doczekało jedynie 17 osób. Opolska gmina żydowska przestała istnieć.

Opracował: Łukasz Śmierciak
Na podstawie: „Od opola do Opola. Popularna historia miasta” prof. Anny Pobóg-Lenartowicz

 

Dane kontaktowe
Wydział Promocji
ul. Szpitalna 3b-5-7
45-010 Opole
bp [at] um.opole.pl
Lokalizacja