Inauguracja 73. Sezonu Artystycznego w Filharmonii Opolskiej
Już 27 września (piątek) rozpoczyna się 73. Sezon Artystyczny w Filharmonii Opolskiej. Inauguracja sezonu to muzyczne spotkanie trzech epok, które połączy klasyczna forma, awangardowe podejście do kompozycji XX wieku oraz ponadczasowe arcydzieło klasyki symfonicznej. Wspólnym mianownikiem wieczoru będzie opowieść o ludzkim losie i miejscu artysty w świecie.
W programie znajdą się trzy wyjątkowe kompozycje: Uwertura do opery Leszek Biały Józefa Elsnera, Koncert na wiolonczelę i orkiestrę Witolda Lutosławskiego oraz V Symfonia c-moll op. 67 Ludwiga van Beethovena. Wieczór połączy tradycję z nowoczesnością, liryzm z dramatyzmem, a osobiste zmagania z uniwersalnymi wartościami.
Koncert rozpocznie się od majestatycznego poloneza, który dumnie wybrzmi w Uwerturze do opery Leszek Biały Józefa Elsnera. Dzieło to, jest znakomitym przykładem łączenia klasycznego stylu z elementami polskiego folkloru i odniesieniami do skomplikowanej historii. Opera oparta na losach Leszka Białego, księcia polskiego z XII/XIII wieku, odnosi się do narodowego dramatu i historycznej tożsamości w obliczu Polski będącej w tym czasie pod zaborami (1809 r.). Uwertura jako symboliczne rozpoczęcie zarówno koncertu, jak i opery, charakteryzuje się dynamicznymi, pełnymi witalności motywami, które wprowadzają w dramatyczny świat konfliktów politycznych, jak i rycerskich przygód.
Koncert na wiolonczelę i orkiestrę Witolda Lutosławskiego, skomponowany w 1970 roku dla legendarnego wiolonczelisty Mścisława Rostropowicza, stanowi dialog między solistą a orkiestrą, która nie pełni jedynie roli akompaniamentu i tła, ale staje się równorzędnym, a czasem wręcz antagonistycznym partnerem w tej złożonej rozmowie. Od pojedynczego, delikatnego dźwięku solowej partii wiolonczeli przechodzimy do narastającej, transowej opowieści, która stopniowo wciąga orkiestrę w emocjonalny konflikt. W czasie gdy solista walczy o swoją niezależność, orkiestra coraz bardziej narzuca swoją narrację, a napięcie między nimi staje się nieprzewidywalne. Lutosławski, posługując się technikami aleatorycznymi, tworzy dzieło pełne niepewności i napięcia, które ostatecznie znajduje emocjonalne rozwiązanie. Koncert jest głęboką refleksją nad samotnością artysty i jego zmaganiami z otaczającym światem, stawiając przed solistą wyzwania techniczne i interpretacyjne o najwyższym stopniu trudności.
Finał wieczoru stanowić będzie jedno z najbardziej znanych dzieł muzyki klasycznej – V Symfonia c-moll op. 67 Ludwiga van Beethovena. To arcydzieło, z charakterystycznym „motywem losu” otwierającym kompozycję, jest muzyczną opowieścią o walce i zwycięstwie nad przeciwnościami. Symfonia, skomponowana w latach 1804–1808, symbolizuje osobistą walkę Beethovena z postępującą utratą słuchu, jednocześnie odzwierciedlając uniwersalne zmagania człowieka z losem. Dzieło to, będące klasycznym przykładem czteroczęściowej struktury symfonii, zawiera w sobie wyjątkową, wewnętrzną narrację. Beethoven prowadzi słuchacza przez ciemne, dramatyczne początkowe motywy, poprzez dynamiczne scherzo, aż do triumfalnego finału zakończonego w tonacji C-dur, gdzie rozbrzmiewa symboliczne zwycięstwo nad losem.
Bilety w cenie:
Strefa I – 65 zł, 55 zł
Strefa II – 55 zł, 46 zł
Strefa III – 45 zł, 37 zł
Więcej informacji na stronie: www.filharmonia.opole.pl