Opole z perspektywy rzeki
Odra od wieków stanowiła ważny szlak komunikacyjny na Śląsku oraz spełniała istotną rolę w życiu Opola i miast leżących nad jej brzegami. Niejednokrotnie objawiała też swój niszczycielski charakter, wywołując ogromne straty w czasie powodzi.
Rzekę najczęściej wykorzystywano do spławiania drewna. Ruch był spory na przykład w 1557 roku w Opolu pobrano cło od 313 promów drewna. Tędy prowadził ważny szlak gospodarczy, którym między innymi odprawiano zboże, stąd wędrowały później w świat worki opolskiego cementu, z którego byliśmy tak bardzo znani. Wraz z rozwojem miasta niezbędna okazała się budowa nowych mostów. Sprawami „wodnymi” w Opolu zajmowała się tak zwana Policja wodna, „Wasserpolizei”. Odpowiedzialna była m.in. za czyszczenie brzegów rzeki, dbanie o śluzy na Odrze oraz remont istniejących przepraw przez Odrę. Od 1886 roku na Młynówce funkcjonował port, który w 1913 roku przeniesiono do Zakrzowa.
[1]
Piaskarze nad Odrą, 1927 rok
[2]
Kanał śluzowy, widok w kierunku Zakrzowa, lata 20./30. XX wieku
[3]
Miejsce mycia powozów nad Odrą, lata 20. XX wieku
[4]
Odra skuta lodem, lata 20. XX wieku
[5]
Odra, ok. 1930 roku
[6]
Lata 20. XX wieku
[7]
Widok na Ostrówek z prawego brzegu Odry, lata 20. XX wieku
[8]
Most Stulecia w trakcie kapitalnego remontu, ok. 1932 roku
[9]
Zniszczony most na Odrze, ok. 1945 roku
[10]
Port w Zakrzowie, lata 30. XX wieku
[11]
Port w Zakrzowie, lata 30. XX wieku
Fotografie pochodzą z Albumu "Opole Dawniej i dziś" wydanego z okazji 800-lecia Opola przez Muzeum Śląska Opolskiego i Miasto Opole w 2017 roku.
Więcej archiwalnych materiałów dostępnych w załączonym materiale „Odra – rzeka wspomnień i wyzwań” Część 1 Ocalone dla przyszłości – Odrzańska droga wodna: studia i materiały (Opolska Droga Rzeczna. Analizy) Redakcja naukowa Mirosław Lenart, Aleksandra Starczewska-Wojnar Opole 2018