Jak wezwać pomoc? – poradnik | www.Opole.pl

Wyszukiwarka

Jak wezwać pomoc? – poradnik

Od najmłodszych lat uczymy się na pamięć w przedszkolu i szkole numerów alarmowych:

999 – Pogotowie Ratunkowe

998- Straż Pożarna

112- Ogólnopolski numer alarmowy

997 – Policja (obecnie, dzwoniąc na ten numer, zostaniemy połączeni z Centrum Powiadamiania Ratunkowego, następnie zgłoszenie zostanie przekazane przez przyjmującego do Policji)

Bez wahania można uznać to za dobrą praktykę, ponieważ nigdy nie wiadomo kiedy przyjdzie nam pomóc komuś, a znając te numery praktycznie od zawsze w chwili paniki będzie łatwiej je sobie przypomnieć. Jednak, czy jest oczywiste w jakiej kolejności i jakiego typu informacje powinniśmy podać? Poniżej przedstawiamy najważniejsze zasady związane z wzywaniem i udzielaniem pomocy.

 

Najważniejsze zasady podczas rozmowy z dyspozytorem

  1. Zacznij od podania miejsca, w którym się znajdujesz. Czemu to takie ważne? Dyspozytor znając nasze położenie może już wysłać karetkę pogotowia lub inne służby – to najważniejsze, bo telefony komórkowe bywają zawodne i nie raz połączenie zostaje przerwane.

Jak określić gdzie się znajdujemy?
Najlepiej, gdy potrafimy podać pełen adres, albo chociaż jakieś charakterystyczne punkty, np. przy Kościele Św. Jacka, niedaleko galerii handlowej Solaris. Czasem ważne okazują się też takie informacje, jak na przykład, że wejście na osiedle znajduje się od strony sąsiedniej ulicy, ponieważ druga brama jest zamknięta lub że przed wejściem do lasu znajdowała się biało-zielona barierka. Są to może dla nas w momencie wzywania pomocy błahe informacje, jednak istotne dla kierowcy karetki, czy straży pożarnej, ponieważ ułatwią dojazd, a co za tym idzie pojawią się możliwie najszybciej.

Jeżeli natomiast najedziemy na wypadek, a nie znamy nazwy lub numeru drogi, wtedy ważne by odszukać słupek drogowy znajdujący się przy jezdni i z niego odczytać oraz podać dyspozytorowi  numer drogi oraz kilometr.

https://www.nowemiasto.com.pl/policja/e-call.htm

Jesienną porą może zdarzyć się tak, że ktoś w lesie będzie wymagał interwencji medycznej lub pomocy. W takim wypadku powinniśmy poszukać słupka oddziałowego w kolorze biało-szarym i podać znajdujące się na nim numery dyspozytorowi. Taki słupek najczęściej znajdziemy na skrzyżowaniach ścieżek leśnych.

Jak słupki oddziałowe pomagają w nawigowaniu?

  1. Przekaż informację o tym co się stało. Tutaj jest ważne co się stało, np. czy miał miejsce wypadek samochodowy, czy osoba zemdlała, a także ile jest poszkodowanych osób. Pozwoli to dyspozytorowi na powiadomienie innych służb (jeżeli to konieczne) oraz zadysponowanie większej ilości karetek pogotowia. Następnie przekazuje się w jakim stanie znajduje się poszkodowany lub poszkodowani, tj. czy jest przytomny czy nie, czy oddycha, czy widać jakiś obfity krwotok, czy też, że osoba potrzebująca pomocy ma amputowaną kończynę. Już w tym momencie możemy liczyć na pomoc od dyspozytora, który udzieli nam wskazówek co robić, by do czasu przyjazdu karetki pomóc ofierze. Poinformuje on nas również, jak wykonać RKO w przypadku braku oddechu u poszkodowanego oraz gdzie najbliżej znajduje się urządzenie AED.

 

  1. W kolejnym punkcie naszej rozmowy możemy spodziewać się pytań skierowanych do nas przez dyspozytora. Mogą to być zarówno pytania dotyczące wieku poszkodowanego, jak i przebytych jego chorób. Jeżeli nie znamy osoby, której udzielamy pomocy informujemy o tym rozmówcę, natomiast wiek określamy szacunkowo (wystarczy dziecko, dorosła kobieta, osoba starsza itp.). Poniżej przykładowe pytania: Co się stało? Numer telefonu osoby wzywającej? (należy koniecznie podać, może ułatwić to dojazd zespołowi, a w przypadku przerwania rozmowy znalezienie adresu) Czy osoba poszkodowana jest przytomna? Czy się rusza? Czy reaguje na dotyk, ból i głos?

 

  1. Na koniec rozmowy zostaniemy poproszeni o podanie imienia i nazwiska oraz numeru telefonu (gdy nie zostaliśmy o to zapytani prędzej), a następnie otrzymamy informację, czy karetka zostanie do nas zadysponowana, czy też nie ma takiej konieczności – w tym wypadku otrzymamy wskazówki co mamy zrobić bądź gdzie się udać po pomoc. Po zakończeniu rozmowy pozostańmy z poszkodowanym lub poszkodowanymi aż do przyjazdu karetki pogotowia lub innych służb i udzielmy im wsparcia słownego i termicznego, np. przykryjmy kocem lub folią życia. Jeżeli wiemy jak, to do czasu przyjazdu karetki pogotowia powinniśmy udzielać pierwszej pomocy osobom poszkodowanym.

 

W jaki sposób osoba niema lub głucha ma wezwać pomoc?

W większości województw w Polsce istnieją specjalne numery telefonów komórkowych, na które osoby nie mogące mówić lub nie słyszące mogą wysłać wiadomość SMS, która będzie zawierać niezbędne dane do zadysponowania karetki pogotowia. Wiadomość SMS powinna zawierać: IMIĘ I NAZWISKO ORAZ ADRES ZGŁASZAJĄCEGO, (MIEJSCE ZDARZENIA), KRÓTKI OPIS GŁÓWNYCH DOLEGLIWOŚCI. Następnie należy oczekiwać na wiadomość zwrotną od dyspozytora – będzie ona zawierać informację o zadysponowaniu karetki, bądź odmowie jej wysłania. Karetka dojedzie na miejsce wskazane w SMS-ie.

Dla województwa Opolskiego został przydzielony następujący numer:  690 497 926. Może z niego skorzystać każdy mający problem ze słuchem i mową.

 

Możemy również wezwać pomoc do osoby znajdującej się w innym województwie. W takim wypadku należy na początku rozmowy poinformować dyspozytora, że osoba poszkodowana znajduje się w innym województwie. Na podstawie tej informacji zostaniemy przełączeni do dyspozytora obsługującego teren, na którym znajduje się osoba wymagająca pomocy i tam przekażemy szczegóły zgłoszenia.

 

Złote zasady pomocy poszkodowanym:

  1. Upewnijmy czy jest bezpiecznie dla nas i osoby poszkodowanej – chodzi tu zarówno o warunki zewnętrzne takie jak zwisające kable, spadające kamienie itp., jak i ochronę własną przed kontaktem z płynami, w tym z krwią, dlatego przydatne jest mieć zawsze przy sobie parę rękawiczek jednorazowych oraz mały ustnik do wykonywania wdechów przy RKO. Następnie sprawdźmy czy osoba poszkodowana jest przytomna oraz czy oddycha. W kolejnym kroku wezwijmy niezwłocznie pomoc. Jeżeli obok znajdują się inne osoby polećmy to im wskazując palcem na konkretną osobę, która ma zadzwonić pod numer alarmowy.
  2. Jeżeli osoba nie oddycha to przystąpmy do resuscytacji krążeniowo-oddechowej. W tym celu udrożnijmy drogi oddechowe poszkodowanego poprzez odchylenie jego głowy do tyłu i rozpocznijmy masaż serca w sekwencji 30 uciśnięć klatki piersiowej i 2 wdechy do ust. UWAGA! Mimo, iż wdechy ratownicze poprawiają jakość resuscytacji to jeżeli nie czujemy się na siłach dopuszcza się odstąpienie od wykonywania wdechów i wykonywanie uciśnięć klatki piersiowej bez przerwy. Resuscytację wykonuj do czasu powrotu oddechu u osoby poszkodowanej, przejęcia resuscytacji przez ratownika lub do utraty sił.
  3. Pamiętajmy, że w wielu miejscach dostępne są Automatyczne Defibrylatory Zewnętrzne tzw. AED. Jeżeli nie wiemy, gdzie znajduje się takie urządzenie to warto na swoim telefonie zainstalować jedną z trzech aplikacji: „ Ratuj z sercem – mapa AED” „Ratuj życie” czy też „Staying Alive”, które pomogą nam zlokalizować najbliższy punkt, gdzie jest AED. Takiej informacji udzieli nam również dyspozytor Karetki Pogotowia. Dlaczego to takie ważne? Statystyki wskazują, że szanse na przywrócenie krążenia wzrastają nawet do 70%, jeśli podczas RKO użyjemy automatycznego defibrylatora zewnętrznego, dodatkowo urządzenie jest bardzo proste w obsłudze i wydaje jasne polecenia, takie jak czy i jak wykonywać masaż serca, czy go zaprzestać czy kontynuować.
  4. Jeżeli widzimy duży krwotok zatamujmy go, choćby uciskając miejsce przecięcia. Najlepiej, gdy mamy przy sobie apteczkę samochodową i użyjemy do tego gazy jałowej.
  5. Gdy podejrzewamy złamanie pozostawmy kończynę w pozycji zastanej.
  6. Jeżeli pomagamy przy wypadku drogowym nie wyciągajmy osoby poszkodowanej z samochodu. Wyjątki!!! Poszkodowany nie oddycha oraz coś zagraża jego życiu, np. dym wydobywa się spod maski.
    Zadbajmy tez o nasze bezpieczeństwo, tzn. oznaczmy wypadek trójkątem, załóżmy kamizelkę odblaskową i zabezpieczmy pojazdy, tak aby się nie zsunęły czy nie zjechały, np. poprzez zaciągnięcie ręcznego hamulca.
  7. Zapewnijmy komfort termiczny oraz psychiczny poprzez okrycie osoby np. kocem czy kurtką i rozmowę z nią.

Dodatkowo zachęcamy do zapoznania się z materiałami Polskiej Rady Resuscytacji, które szczegółowiej opisują jak możemy uratować komuś życie udzielając pierwszej pomocy przedmedycznej. Znajdziemy tam nie tylko rady jak wykonać prawidłowo RKO, ale również jak pomóc osobie, która się zadławiła oraz wiele cennych informacji, które mogą się przydać, gdy przyjdzie nam pomóc drugiemu człowiekowi. Są one dostępne pod adresem www:

http://www.prc.krakow.pl/wyt2015/2_BLS.pdf

 

Pamiętajmy, że polskie prawo zobowiązuje nas do udzielania pierwszej pomocy potrzebującym. Za odstąpienie od tego grozi nam odpowiedzialność karna na podstawie artykułu 162 Kodeksu Karnego. Za udzielenie pierwszej pomocy rozumie się już wezwanie karetki pogotowia lub powiadomienie odpowiednich służb.

Życie jest największym darem, a my udzielając pierwszej pomocy możemy je uratować. Nie bójmy się reagować i działać, gdyż możemy jedynie pomóc, a nie zaszkodzić!

 

Źródła:

http://kpr.med.pl/dlapacjenta/jak-wezwac-pomoc/

http://www.pogotowie.opole.pl/

https://portal.abczdrowie.pl/podstawy-prawne-udzielania-pierwszej-pomocy

https://motopomocni.pl/artykuly/jak-szybko-znalezc-aed-3-darmowe-aplikacje/

2019-11-03 10:46:34
Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.