Zawiadomienie dla organizacji o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu

Ustawa z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu
(Dz. U. z 2023 r. poz. 1124 z późn. zm.)
Stowarzyszenia posiadające osobowość prawną oraz fundacje są obowiązane do stosowania się do wymogów ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.
Ustawa nakłada na tzw. „instytucje obowiązane” obowiązek podejmowania określonych działań celem przeciwdziałania wprowadzania do obrotu finansowego wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł oraz przeciwdziałania finansowaniu terroryzmu.
Prezydent Miasta Opola jako organ nadzorujący stowarzyszenia i fundacje, działając na podstawie art. 14a ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz. U. z 2023 r. poz. 166) oraz 25a ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2020 r. poz. 2261) w związku z realizacją obowiązków określonych w art. 130 ust. 2 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu
zawiadamia wszystkie stowarzyszenia, posiadające prawną oraz fundacje, które są instytucjami obowiązanymi w rozumieniu ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu o konieczności poinformowania Prezydenta Miasta Opola, o tym, czy:
1) zidentyfikowały i oceniły ryzyko związane z praniem pieniędzy i finansowaniem terroryzmu odnoszące się do ich działalności;
2) wyznaczyły kadrę kierowniczą wyższego szczebla odpowiedzialną za wykonywanie obowiązków określonych w ustawie oraz pracownika zajmującego kierownicze stanowisko odpowiedzialnego za zapewnienie zgodności działalności fundacji lub stowarzyszenia, jako instytucji obowiązanej z przepisami o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu oraz zapewniły udział tych osób w odpowiednich szkoleniach, dotyczących realizacji tych obowiązków;
3) wprowadziły wewnętrzną procedurę w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu oraz wewnętrzną procedurę anonimowego zgłaszania przez pracowników lub inne osoby wykonujące czynności na rzecz instytucji obowiązanej rzeczywistych lub potencjalnych naruszeń przepisów z zakresu przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.
Oświadczenia, zawierające ww. informacje oraz podpisane przez osoby uprawnione do reprezentacji danej organizacji należy w każdej sytuacji, w której organizacja stanie się instytucją obowiązaną przekazywać do Centrum Dialogu Obywatelskiego Urzędu Miasta Opola ul. Damrota 1 w Opolu lub na adres poczty elektronicznej: ngoum [dot] opole [dot] pl.
Ponadto stowarzyszenia, posiadające osobowość prawną oraz fundacje są zobowiązane do bieżącego informowania Prezydenta Miasta Opola o przypadku wystąpienia w ciągu roku w organizacji płatności w gotówce o wartości równiej lub przekraczającej równowartość 10 000 euro, również w drodze więcej niż jednej operacji, które wydają się ze sobą powiązane.
W przypadku wątpliwości i pytań możliwy kontakt telefoniczny:
77/ 44 61 573 lub
ngoum [dot] opole [dot] pl
Informacje w tym temacie można uzyskać na stronie Ministerstwa Finansów;
https://www.gov.pl/web/finanse/przeciwdzialanie-praniu-pieniedzy-i-finansowaniu-terroryzmu
dzielniceum [dot] opole [dot] pl (dzielnice[at]um[dot]opole[dot]pl)