Koperta ze znakiem małpki.

urzadatum [dot] opole [dot] pl

Strona z projektami dofinansowanych z funduszy europejskich realizowane przez Miasto Opole
Strona z informacją o projektach dofinansowanych ze środków budżetu państwa
Strona główna elektronicznej platformy usług administracji publicznej
Strona Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miasta Opole
udostępniony zestaw kanałów informacyjnych RSS strony www.opole.pl
Tłumacz języka migowego
tekst łatwy do odczytania ETR

Jak powstają festiwalowe scenografie (60 lat KFPP)

Dla Mieszkańca
XII KFPP w Opolu, 1974 r., fot. Ryszard łabus kolor

W historii prawie sześćdziesięciu edycji Krajowego Festiwalu Polskiej Piosenki w Opolu mogliśmy obserwować różnorodne dekoracje, kostiumy, rekwizyty, sposoby oświetlenia sceny i wykonawców, które przyozdabiały każde wykonanie. Wiele z tych festiwalowych scenografii zapadło w pamięć równie mocno jak wykonania gwiazd piosenki. Ponieważ jednak nazwiska scenografów nie są tak powszechnie znane, warto przybliżyć sylwetki kilku tych, których wkład w historię KFPP jest nieoceniony.

Florian Jesionowski to autor projektu Amfiteatru, stworzył również skromniutką oprawę scenograficzną I edycji KFPP w Opolu w 1963 roku. Podstawowym akcentem dekoracji była pięciolinia z nutką zakończoną u góry biało-czerwoną chorągiewką, umieszczona na ścianie zamykającej estradę. Jak wspominał architekt: W Opolu miałem być tylko przez trzy miesiące. Na początku zaprojektowałem przystanek na pl. Wolności i fontannę. Dopadł mnie papa Musioł i tak zostałem. Potem przyszła kolej na większe projekty, bez których dziś trudno byłoby sobie wyobrazić Opole.

 

Amfiteatr w trakcie I KFPP, fot. Marek Karewicz, zdjęcie koloryzowane.

Amfiteatr w trakcie I KFPP, fot. Marek Karewicz, zdjęcie koloryzowane.

 

Jerzy Masłowski – artysta plastyk, scenograf telewizyjny, teatralny i filmowy –zaprojektował oprawę plastyczną do wielu programów telewizyjnych, seriali oraz filmów, takich jak: „Noce i dnie”, „Lata dwudzieste, lata trzydzieste”, „Pan Kleks w kosmosie” czy „Przygoda z piosenką”. Masłowski był autorem scenografii KFPP w Opolu w latach 1966, 1967, 1968 oraz w 1974 roku. Jego oprawa plastyczna z 1967 roku, z pamiętnymi parasolkami, wzbudziła powszechne uznanie, odbiegała  bowiem od poprzednich wzorów, a przede wszystkim stanowiła charakterystyczny symbol festiwalowych dekoracji. Tak Jerzy Masłowski mówił o scenografii z V KFPP w Opolu: W tym jednym przypadku chciałem nawiązać do kłopotów organizatorów w jednym z poprzednich festiwali, który był szczególnie „mokry”. Mokła publiczność, mokli wykonawcy, bo i dach nad amfiteatrem został uszkodzony. Wszyscy to zapamiętali wobec czego postanowiłem nawiązać do tamtych wspomnień. Festiwal z „parasolkami” wspominam z wielkim sentymentem, z resztą w Opolu zawsze mi się bardzo dobrze pracowało, na co jeszcze miała wpływ niezmiernie miła atmosfera. Jerzy Masłowski stworzył także niezapomnianą scenografię do XII KFPP w Opolu w 1974 roku, z bardzo rozpoznawalnym „opolskim” elementem wiodącym: Wychodziłem z założenia, że trzeba znaleźć taki element, który winien być szczególnie związany z miastem, z okolicznościami jubileuszowymi, z samym festiwalem. Mój wybór padł na Wieżę Piastowską, która – jak mi się wydaje – spełnia te wszystkie kryteria. Położona tuż obok amfiteatru, ściśle związała się z pejzażem festiwalowym, dzięki telewizyjnym transmisjom znają ją miliony telewidzów w całym kraju. Jej charakterystyczny kształt wrósł w niepowtarzalną atmosferę opolskiej imprezy.

 

XII KFPP w Opolu, 1974 r., fot. Ryszard łabus kolor

XII KFPP w Opolu, 1974 r., fot. Ryszard łabus kolor

 

Jednym z rekordzistów pod względem scenografii stworzonych do KFPP w Opolu jest Marek Grabowski – plastyk, scenograf, jak również autor licznych dekoracji do spektakli telewizyjnych. Pierwszą oprawę plastyczną „Opola” artysta zaprojektował na potrzeby XVI KFPP. Ogromna popularność rozgrywek piłki nożnej, związana z odbywającymi się w 1978 roku Mistrzostwami Świata w Piłce Nożnej, zainspirowała Grabowskiego przy tworzeniu festiwalowej scenografii. Najbardziej metaforyczną i pamiętną dekorację scenograf stworzył jednak w 1981 roku. Sytuacja gospodarcza w kraju stale się pogarszała, reglamentacja towarów w sklepach prowadziła do kolejnych niepokoi społecznych. W tym trudnym dla Polaków czasie Opole zdecydowało się na organizację XIX KFPP, a Marek Grabowski na symboliczne danie nadziei – jego projekt przewidywał umiejscowienie na scenie jedynie wielkiego drzewa. Jak wspominał artysta: Moje drzewo nadziei! To była dekoracja, która zrodziła się w ciągu sekundy. Jeszcze chciałem bawić się w żarówki i neony, aż któregoś wieczoru wpadł mi do głowy pomysł, żeby zrobić drzewo nadziei! Szczęśliwy jestem, że ja przy tym drzewie też ze wzruszenia płakałem.

 

XIX KFPP w Opolu, 1981 r., fot.  Tadeusz Kwaśniewski

XIX KFPP w Opolu, 1981 r., fot.  Tadeusz Kwaśniewski

 

Za sprawą projektów scenografii Giorgosa Stylianou-Matsisa Festiwal w Opolu wkroczył w XXI wiek. Artysta był twórcą między innymi dekoracji do XXXVII KFPP w Opolu w 2000 roku. Jak co roku scenografia i oświetlenie są planowane głównie dla potrzeb telewizji, tak, by przekaz koncertu był jak najlepszy. Wiele wypracowanych na scenie efektów będzie więc lepiej widocznych w telewizji niż w samym amfiteatrze. Ja uwielbiam takie formy, a to, co tu widzę, jest właściwie niespotykane. Dla mnie to wyższa forma architektury, jakiej nie widziałam jeszcze nigdzie na świecie. Giorgos Stylianou-Matsis niewątpliwie doskonale zna opolski Amfiteatr i jego możliwości prezentowania się podczas KFPP – tworzył scenografie festiwalowe z przerwami aż do 2022 roku. Artysta, mimo iż pracuje nad oprawą plastyczną „Opola” od przeszło 20 lat, z roku na rok potrafi zaprezentować coś nowego, oryginalnego i dostosowanego do postępującego rozwoju technologicznego.

 

 48. KFPP w Opolu, 2011 r., fot. Sławoj Dubiel

48. KFPP w Opolu, 2011 r., fot. Sławoj Dubiel

Jaka będzie scenografia podczas jubileuszowego 60. KFPP? Przekonamy się już niebawem. Jedno jest pewne. Jakakolwiek ona nie będzie, widzowie zobaczą scenę, charakterystyczny dach i już będą wiedzieć, że to Opole.

 

57. KFPP w Opolu, 2020 r., fot. Sławomir Mielnik

57. KFPP w Opolu, 2020 r., fot. Sławomir Mielnik

 

Aleksandra Cichy

Artykuł ukazał się w marcowym wydaniu magazynu "Opole i Kropka": www.opole.pl/dla-mieszkanca/aktualnosc/siegnij-po-marcowe-wydanie-magazynu-opole-i-kropka

 

 

Dane kontaktowe
Wydział Promocji
ul. Szpitalna 3b-5-7
45-010 Opole
bp [at] um.opole.pl
Lokalizacja